تحصیل در مالزی

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی از 150 کشور مختلف از سرتاسر دنیا کشور مالزی را به عنوان مقصد ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند؛ چرا که این کشور محیطی چندفرهنگی و پویا دارد و از نظر اعطای پذیرش تحصیلی به دانشجویان خارجی و جذب متقاضیان تحصیل در آسیا در رتبه یازدهم دنیا قرار گرفته است. 

کشور مالزی یکی از بهترین کشورهای آسیایی برای ادامه تحصیل به شمار می‌رود؛ امن است و از دیدنی‌ها و مناظر طبیعی بکر و شگفت‌انگیزی برخوردار است.

هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبتا پایین است به همین علت مورد توجه متقاضیان تحصیلی قرار گرفته است؛ اما با این وجود می‌توان کیفیت زندگی بالایی را نیز در آن تجربه کرد.

تحصیل کارشناسی در مالزی

دوره کارشناسی در دانشگاه های مالزی 3 تا 4 ساله برنامه‌ریزی شده است. قوانین دانشگاه های کشور مالزی در شرایط اخذ پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی متفاوت است؛ برخی دانشگاه‌ها شرط معدل بالای 17 دارند و برخی دیگر شرایط سنی زیر 25 سال برای این مقطع تعریف کرده‌اند. میانگین شهریه دانشگاه‌های این کشور در این مقطع برای هر ترم حدود 15 هزار تا 25 هزار رینگیت اعلام شده است.

تحصیل کارشناسی ارشد در مالزی

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور مالزی 2 تا 3 ساله است؛ جهت اپلای باید به شرایط سنی، شرط معدل و ارتباط رشته مقطع لیسانس با برنامه تحصیلی این مقطع توجه کرد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به رشته تحصیلی و نوع دانشگاه بستگی دارد و به طور میانگین به ازای هر ترم حدود 7 هزار تا 15 هزار رینگیت تخمین زده می‌شود.

تحصیل دکتری در مالزی

دوره دکتری در دانشگاه های کشور مالزی حدود 3 تا 5 سال طول می‌کشد. شرایط سنی، ارتباط رشته تحصیلی مقاطع پیشین، معدل آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات از جمله موارد مهم برای اخذ پذیرش تحصیلی این مقطع محسوب می‌شوند. میانگین شهریه این مقطع ترمی حدود 7 هزار تا 12 هزار رینگیت اعلام شده است.

تحصیل پزشکی در مالزی

رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی از گران‌ترین برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شوند؛ شهریه سالانه این رشته‌ها حدود 3 هزار تا 6 هزار دلار برآورد می‌شود. اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مالزی در رشته‌های پزشکی به دانشگاه منتخب بستگی دارد.

اپلای مالزی

برای اپلای مالزی و یا همان دریافت پذیرش تحصیلی، پیش از هر چیز باید شرایط و مدارک مشخصی را مهیا کرد. اخذ پذیرش تحصیلی از برخی دانشگاه های کشور مالزی و در برخی رشته‌ها نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد؛ اما به‌طور کلی اعطای پذیرش تحصیلی آن‌ها از طریق بررسی وضعیت تحصیلی متقاضی تحصیلی صورت می‌گیرد.

بر اساس نظام آموزشی دانشگاه های کشور مالزی شرط معدل آخرین مدرک تحصیلی (معدل بالای 17)، شرایط سنی و گپ تحصیلی و نمره مدرک زبان انگلیسی در مرحله ثبت درخواست پذیرش تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. اما برای دریافت لیست دقیق مدارک مورد نیاز رشته تحصیلی منتخب از دانشگاه موردنظر برای اپلای مالزی باید سایت رسمی دانشگاه را مطالعه کرد.

پس از مهیا کردن شرایط و مدارک مورد نیاز اپلای مالزی و ارسال آن‌ها برای مسئولان پذیرش تحصیلی، نامه پذیرش تحصیلی اصلی صادر می‌شود. این نامه مهم‌ترین مدرک برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی محسوب می‌شود.

ویزای تحصیلی مالزی 

به منظور دریافت ویزای تحصیلی مالزی باید نامه پذیرش تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های مالزی را به همراه مدارک و فرم پر شده مشخصی برای سفارت ارسال کنید؛ مدارکی همچون عکس، اسکن یا کپی پاسپورت (با حداقل 1 سال اعتبار)، آخرین مدرک تحصیلی، گواهی سلامت و گواهی تمکن مالی باید به همراه گواهی پذیرش تحصیلی از دانشگاه به سفارت ارسال شوند.

بعد از بررسی مدارک متقاضی تحصیلی، با احتمال بسیار بالایی مهر ویزای تحصیلی مالزی روی پاسپورت زده خواهد شد.

برترین دانشگاه‌های کشور مالزی 

اگر برای اپلای، مالزی را انتخاب کرده باشید، باید بدانید که این کشور میزبان چندین پردیس دانشگاهی بین‌المللی از دانشگاه‌های سایر کشورهاست که هدفشان بهبود و گسترش طیف تحصیلات تکمیلی در این منطقه است. برای مثال دانشگاه ناتینگهامِ بریتانیا و دانشگاه موتاش استرالیا در این سرزمین پردیس و شعبه‌ای مجهز تاسیس کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری دولت این کشور در پردیس‌های بین‌الملل، منجر به توسعه شهر دانشگاهی (EduCity) در ایالت جهورشده است که فقط 5 کیلومتر با سنگاپور فاصله دارد. این پردیس 140 هکتاری هشت شعبه بین‌الملل را در خود جای داده است که از دانشگاه‌های پیشروی سرتاسر دنیا هستند: دانشگاه ریدینگ بریتانیا، دانشگاه ساوتهمتون بریتانیا، دانشگاه پزشکی نیوکسل بریتانیا، موسسه فناوری دریایی هلند، دانشگاه خصوصی رافلز سنگاپور، و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا.

دانشگاه مالایا (UM)

قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه این کشور، دانشگاه مالایا نام دارد که در رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2023 موفق به کسب رتبه 70 شده است. دانشگاه مالایا در مرکز شهر کوالالامپور واقع شده است. دانشگاه مالایا یکی از محبوب‌ترین موسسات آموزشی کشور مالزی برای متقاضیان تحصیل در کوالالامپور به حساب می‌آید.

دانشگاه کبانگسان مالزی (UKM) 

دانشگاه کبانگسان که در بانگی، ایالت سلانگور و در 35 کیلومتریِ جنوب شهر کولالامپور قرار گرفته است، در سال 2021 به جایگاه 141 جهانی رسید. این دانشگاه برنامه‌های بسیار قدرتمندی در رشته‌های آموزش، سیاست، مهندسی، حقوق و ریاضیات ارائه می‌دهد.

دانشگاه پوترا مالایا (UPM)

دانشگاه پوترا مالایا در رتبه‌بندی‌های جهانی سال 2023 به رشد خود ادامه داده است و به رتبه 123 صعود کرده است و در میان دانشگاه‌های برتر مالزی نیز رتبه عالی را دارد. دانشگاه پوترا مالایا که در سردانگ واقع شده است، یکی از دانشگاه‌های پژوهشی پیشرو در این کشور به شمار می‌رود که در سال 1931 و به عنوان یک دانشکده کشاورزی تاسیس شده بود.

نام دانشگاه پوترا مالایا در میان 100 دانشگاه برتر در رشته کشاورزی، جنگلداری و مهندسی شیمی دیده می‌شود. 

دانشگاه ساینس مالزی (USM)

دانشگاه ساینس که به نام دانشگاه علوم مالزی هم شناخته می‌شود، در ابتدای سال 2023، رتبه 143 را در رتبه‌بندی جهانی کسب کرده است و بر اساس رتبه‌بندی‌های رشته‌ای QS، در میان 50 دانشگاه برتر جهان در رشته‌های مهندسی معدن بوده است.

دانشگاه تکنولوژی مالزی (UTM) 

دانشگاه تکنولوژی مالزی هم در برخی از رشته‌ها، در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد و در ایالت جوهور جای گرفته است. دانشگاه تکنولوژی مالزی به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه مهندسی و فناوری عمومی در مطالعات تکنیکی تخصص دارد و انواع گرایش‌های رشته مهندسی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

برای اطلاع از سایر دانشگاه های کشور مالزی میتوانید به بخش دانشگاه ها در سایت لتسگویونی مراجعه نمایید.

تحصیل رایگان در مالزی 

تحصیل رایگان در مالزی مختص مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شده و نیازمند شرایط خاصی است؛ برای این منظور متقاضی باید نمره آخرین مدرک تحصیلی بالایی ارائه دهد. افزون بر این، شرایط سنی زیر 40 سال و نمره آیلتس بالای 6.5 نیز داشته و رشته انتخابی برای تحصیل باید ارتباط مستقیمی با رشته تحصیلی پیشین داشته باشد. ارائه سوابق تحصیلی چشمگیر می‌تواند نقش بسیار مهمی در نتیجه نهایی ایفا کند.

نا گفته نماند که برنامه‌های کمک‌ هزینه تحصیلی متنوعی برای دانشجویان مشغول به تحصیل در مالزی طراحی شده که در کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیل در مالزی بسیار مهم هستند.

بورسیه تحصیلی مالزی

اگر دانشجوی تمام‌وقت در مقطع فوق لیسانس یا دکتری در یکی از دانشگاه های کشور مالزی باشید، با کسب تاییده از دانشگاه می‌توانید از شرایط بورس تحصیلی بهره‌مند شوید که البته صرفا برای انجام کارهای تحقیقاتی ارائه می‌شود. 

معیارهای انتخاب افراد برای بورسیه شدن در دانشگاه های کشور مالزی عبارتند از داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و ارزشمند، کیفیت بالای پروپوزال و دانش بالای زبان انگلیسی. این بورسیه شامل هزینه بلیط هواپیما، هزینه تحصیل، کمک‌هزینه ماهانه، هزینه کتاب، بیمه و هزینه پایان‌نامه می‌شود. 

البته فراموش نکنید که برای کسب بورس تحصیلی در مقطع فوق لیسانس باید زیر 40 سال و برای دکترا باید زیر 45 سال سن داشته باشید. همچنین باید حداقل معدل مورد نظر دانشگاه را کسب کرده باشید تا این بورس شامل حال متقاضی تحصیلی در این کشور شود. به علاوه، داشتن مدرک تافل یا آیتلس (6.5)، داشتن سلامت پزشکی، ارائه پروپوزال و همچنین نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه الزامی است. 

آب و هوای مالزی چگونه است؟ 

برای تحصیل در مالزی باید به آب و هوای آن نیز دقت کرد. کشور مالزی در طول سال آب و هوایی گرمسیری دارد، البته به خاطر نزدیکی به آب، اغلب آن رطوبت هوای خاص مخصوص شهرهای ساحلی را هم در بیشتر مناطقش تجربه خواهید کرد. به رغم این‌ها، هوای این کشور هیچ‌وقت خیلی گرم نمی‌شود و دما به صورت متوسط در طول سال بین 20 تا 30 درجه است. حتی در ارتفاعات می‌توانید آب و هوای خنک‌تری را هم تجربه کرد. 

هزینه زندگی در مالزی چقدر است؟

واحد پول رسمی کشور مالزی رینگیت است که با نماد (MYR) نشان داده می‌شود و قیمت هر رینگیت مالزی در بهار سال 1400 حدود 5500 تومان میباشد. یک خانواده چهارنفره برای تحصیلی به این کشور به صورت متوسط – بدون احتساب هزینه اجاره منزل – ماهانه 7500 رینگیت هزینه خواهد داشت.

این مقدار برای افراد مجرد در تحصیلی به ماهی 2100 رینگیت کاهش پیدا میکند. برای مطالعه دقیق‌تر هزینه زندگی در مالزی به عمده مخارج زندگی یعنی هزینه خورد و خوراک، مسکن، و حمل و نقل در کشور مالزی می‌پردازیم.

غارهای مولو، جزایر پرهنتیان، جزایر لنگکاوی و برجهای دوقلوی پتروناس از مشهورترین جاذبه های گردشگری مالزی هستند.

زندگی در مالزی چگونه است؟

پایین بودن هزینه های زندگی در مالزی و بالا بودن کیفیت زندگی در این کشور بدان معناست که بسیاری از کسانی که تحصیلی به مالزی را مدنظر داشته‌اند، تصمیم به اقامت در این کشور خواهند گرفت. دولت مالزی خارجی‌ها را به بازنشسته شدن در این کشور تشویق می‌کند و درآمد ثابتی را برایشان درنظر گرفته است. در پایتخت این کشور، کوالالامپور، نیز فرصت‌های شغلی زیادی برای خارجی‌ها وجود دارد.

برای اپلای مالزی و تحصیل در مالزی بهتر است همین حالا وقت مشاوره تحصیلی رزرو نمایید تا کارشناسان لتسگویونی شرایط شما را برای اپلای مالزی بررسی نمایند.

نوشته ایجاد شد 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا